Soutenance de thèse – Agata URBAOWICZ

Quand :
12 juillet 2022 @ 14 h 00 min – 17 h 00 min
2022-07-12T14:00:00+02:00
2022-07-12T17:00:00+02:00
Où :
Salle Annie Génovèse, Bâtiment Michel Dubois
Campus UGA - St Martin d'Hères
Titre de la thèse : Preventing and reducing parental burnout: A clinical trial of three interventions based on cognitive behavioural therapy, second wave positive psychology, and informal mindfulness practices.

Composition du Jury :
  • Aurélie GAUCHET, Professeur, Université Savoie Mont Blanc (Membre) 
  • Rebecca SHANKLAND, Professeur, Université Lyon Lumières 2 (Membre) 
  • Jaynie RANCE, Professeur, Swansea University (Membre) 
  • Paul BENNETT, Professeur, Swansea University (Membre) 
  • Émilie BOUJUT, Maître de conférences, Université Paris Descartes (Rapporteur)
  • Sarah LE VIGOUROUX-NICOLAS, Maître de conférences, Université de Nîmes (Rapporteur) 
  • Moïra MIKOLAJCZAK, Professeur, Université Catholique de Louvain (Examinatrice)
  • Céline BAEYENS, Professeur, Université Grenoble-Alpes (Examinatrice, présidente du jury)

Résumé
Le burnout parental est un syndrome spécifique au contexte de la parentalité, caractérisé par quatre groupes de symptômes : (1) épuisement émotionnel et physique lié à la parentalité, (2) distance émotionnelle avec l’enfant, (3) diminution du sentiment d’efficacité personnelle et du sens d’accomplissement dans le rôle parental, et (4) la perception de ne plus être un bon parent (Roskam et al., 2017, 2018). Compte tenu de la prévalence élevée du burnout parental (jusqu’à 9% dans la population générale et jusqu’à 30% chez les parents d’enfants atteintes des maladies chroniques) ainsi que de ses conséquences délétères pour le parent, le couple et pour l’enfant, il apparaît crucial de mettre en œuvre les mesures de prévention et de traitement du burnout parental (Lindström et al., 2010; Mikolajczak et al., 2018; Roskam et al., 2021). Cette thèse contribue au domaine de la prévention et du traitement du burnout parental et de ses conséquences délétères par l’évaluation de l’efficacité des interventions psychologiques dans ce contexte.La première partie de cette thèse porte sur l’identification et l’évaluation des interventions déjà existantes pour le burnout parental. Pour atteindre cet objectif, nous avons effectué une revue systématique et une méta-analyse des interventions adressées aux parents d’enfants atteints de maladies chroniques et aux parents de la population générale. Dans la deuxième partie de la thèse, nous nous sommes focalisés sur l’évaluation de trois interventions psychologiques. Pour atteindre cet objectif, nous avons mené un essai clinique de trois interventions basées sur : (1) la thérapie cognitive et comportementale ; (2) la deuxième vague de psychologie positive ; et (3) des pratiques informelles de pleine conscience. La dernière partie de la thèse est consacrée au résumé et à la discussion générale des résultats et de leurs implications.Les cinq études présentées dans cette thèse constituent des articles indépendants : (1) Revue systématique et méta-analyse des interventions psychologiques pour le burnout parental ; (2) Gestion du stress cognitive et comportementale (CBSM) pour les parents : prévention et réduction de l’épuisement parental ; (3) Acceptabilité du programme CBSM pour la réduction et la prévention de l’épuisement professionnel des parents : une approche à méthodes mixtes ; (4) Psychologie positive dans la prévention et la réduction de l’épuisement parental : le programme CARE ; (5) Pratiques informelles de pleine conscience, une nouvelle approche pour la prévention et la réduction du burnout parental. 

Mots clés : Burnout parental ; interventions psychologiques ; méta-analyse ; Thérapie Cognitive et Comportementale ; Gestion du stress fondé sur la thérapie cognitive et comportementale ; psychologie positive ; pleine conscience.


Abstract

Parental burnout is a context-specific syndrome characterised by four clusters of symptoms: (1) emotional and physical exhaustion related to parenting, (2) emotional distancing from the child, (3) decreased sense of self-efficacy and accomplishment in parental role, and (4) the perception of no longer being a good parent (Roskam et al., 2017, 2018). Considering the high prevalence of parental burnout (up to 9% in general population and up to 30% among the parents of chronically ill children) as well as its deleterious consequences for the parent, the couple, and for the child it appears crucial to implement preventive measures and treatment for parental burnout (Lindström et al., 2010; Mikolajczak, Brianda et al., 2018; Roskam et al., 2021). The present doctoral thesis contributes to the field of prevention and treatment of parental burnout and its deleterious consequences through the evaluation of the efficacy of psychological interventions in this context.            The first part of this doctoral thesis focuses on the identification and evaluation of already existing interventions for parental burnout. To this end, we conducted a systematic review and meta-analysis of the interventions addressed to parents of children with chronic diseases and parents from the general population. In the second part of the thesis, we focused on the evaluation of three psychological group interventions. To achieve this objective, we conducted a clinical trial of three interventions based on: (1) cognitive behavioural therapy; (2) second wave positive psychology; and (3) informal mindfulness practices. These three approaches seem to target psychological processes involved in the development and maintenance of parental burnout (e.g., perfectionism, ruminations, poor emotional skills; Kawamoto et al., 2018; Lin et al., 2021; Mikolajczak et al., 2018; Paucsik et al., 2021; Sorkkila & Aunola, 2020), as well as to promote protective factors which may contribute to the reduction of parental burnout severity (e.g., stress-management skills, self-awareness, self-compassion, self-efficacy, emotional competencies, psychological flexibility; Antoni et al., 2007; Brown & Ryan, 2003; Paucsik et al., 2021; Shankland et al., 2018, 2021). The three programmes, as well as their mechanisms of action, are presented in the sections dedicated respectively to each intervention study. Finally, the last part of the thesis is dedicated to the summary and general discussion of the findings and their implications.            The five studies presented in this doctoral thesis constitute independent articles : (1) A systematic review and meta-analysis of psychological interventions for parental burnout; (2) Cognitive Behavioural Stress Management (CBSM) for parents: prevention and reduction of parental burnout; (3) Acceptability of Cognitive Behavioural Stress Management Intervention for parental burnout reduction and prevention: a mixed methods approach; (4) Positive psychology in the prevention and reduction of parental burnout: the CARE programme; (5) Informal mindfulness practices, a new approach to the prevention and reduction of parental burnout.  

Keywords: Parental burnout; psychological interventions; meta-analysis; Cognitive Behavioural Therapy, Cognitive Behavioural Stress Management, positive psychology; mindfulness.